پارسا نیوز: تسبیح از حمد خداوند برتر است/ نقص در خداباوری؛ مشکل انسان‌ها در زندگی

پارسا نیوز: تسبیح از حمد خداوند برتر است/ نقص در خداباوری؛ مشکل انسان‌ها در زندگی

به گزارش پارسا از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در چهارمین روز از جلسه تفسیر سوره جدید که ظهر امروز در مهدیه این شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه در قرآن هشت سوره وجود دارد که با کلمه‌ای از تسبیح آغاز شده است، گفت: سوره‌های اسرا، نحل، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و سوره اعلی سوره‌هایی هستند که با سبح و هم‌خانواده آن آغازشده‌اند که به آنها مسبحات گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در مقابل سوره‌های مسبحات سوره‌های محمدات است، افزود: چهار سوره در قران کریم وجود دارد که با کلمه حمد آغاز شده و شامل سوره حمد، انعام، سبا و  فاتح می‌شوند که به آنها محمدات گفته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه در تسبیحات اربعه ذکر سبحان‌الله زودتر از ذکر الحمدالله است، تصریح کرد:  در قرآن هم تعداد سوره‌های مسبحات دو برابر سوره‌های محمدات است و این نشان از برتر بودن اذکار سبحان‌الله از الحمدالله است.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: ذکر سبحان‌الله دلالت بر تنزیه و ذکر الحمدالله دلالت بر تمجید خدا دارد و این نشان می‌دهد که پیرایش مقدم بر آرایش است، یعنی اول باید ثابت کنی خداوند مانند همه نیست، با همه جریان‌های مختلف مادی و غیرمادی متفاوت است و بعد از آن به دنبال فضائل خداوند باشید، یعنی انسان اول باید صفات رذیله را برطرف کند و بعد به دنبال فضائل برود.

 

تسبیح از حمد بالاتر است

وی تسبیح را از حمد برتر دانست و گفت: در ذکر سبحان‌الله عنصر جهاد و مبارزه وجود دارد و در ذکر حمد، عنصر پرستش و انجام برنامه‌های مثبت است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای نیایش با خداوند دو حالت وجود دارد، اضافه کرد: یک حالت این است که در خلوت خود تظاهر عجز و دلدادگی کنیم و حالت دیگر مبارزه کردن با دشمنان خداست که پرستش‌های بی‌دردسرتر، طالب بیشتری دارد و معمولاً عبودیت و بندگی خدا در حوزه جهاد و مبارزه با دشمنان خدا سخت بوده، اما عبودیت در فضایی آرام و بدون مشکل راحت‌تر است.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: سبحان خدا، یعنی پروردگار را از آنچه غیر اوست، منزه کردن، که این تنزیه  نوعی جهاد و دفاع از خداوند است، خاصیت اذکار در اثرگذاری بر انسان بوده، در همین راستا، وقتی خداوند را تسبیح می‌کنیم، از نظر روحی نیز در انسان اثرگذارتر است.

 

پنج ویژگی نفوذناپذیری در برابر شیطان

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: طبق این روایت، شیطان به ایشان گفته است که پنج بخش است که حیله من در آن اثرگذار نیست و افرادی که این پنج ویژگی را داشته باشند، من نمی‌توانم در آن‌ها نفوذ کنم، اما بقیه مردم در مشت من هستند.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: اولین ویژگی، کسی است که خودش را با نیت صادق به خدا واگذارد و در تمام امور خود را به خدا بسپارد، یعنی به غیر خدا امید ندارد، اما معمولاً انسان‌ها وقتی در شرایط مضطر قرار می‌گیرند، خود را به خدا وامی‌گذارند.

پیشنهاد ویژه :   پارسا نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان مطرح کرد از کمبود نیروی پرستاری تا بررسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردمی!

وی خاطرنشان کرد: دومین ویژگی ، فردی است که در روز و شب سبحان‌الله را زیاد می‌گوید، چراکه اولین کار شیطان این است که خدا را در دیدگاه فرد پست می‌آورد، اما کسی که تنزیه خدا می‌گوید شیطان نمی‌تواند در دل و مغز او نفوذ کند.

 

دوری از خداباوری، آغاز اعمال خلاف

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر شیطان خداباوری را از ما بگیرد، ما دست به اعمال خلاف می‌زنیم و برای همین امر اول باید خداباوری خود را افزایش دهیم.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: نفر سوم کسی است که برای برادر مؤمنش چیزی را بخواهد که برای خودش می‌خواهد و  به چنین فردی شیطان نمی‌تواند نفوذ کند و نفر چهارم کسی است که وقتی مصیبتی بر او وارد می‌شود، جزع نمی‌کند و آن را خواست خدا بداند.

وی خاطرنشان کرد: نفر پنجم کسی است که هرچه خداوند در روزی قسمتش کرده است، به آن راضی باشد، چراکه افراد در اقشار مختلف به دنیا می‌آیند، اما اگر به روزی خود راضی باشند، برای قدرت و ثروت بیشتر گناه اختلاس و دزدی و قتل و کلاهبرداری نمی‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در مورد علت آغاز شدن سوره حدید با تسبیح گفت: مطالب این سوره در مورد انفاق و قرض خداست و ممکن است، افراد فکر کنند، خزانه خدا خالی‌شده است و نمی‌تواند به قشری کمک کند، برای همین امر خداوند این سوره را تسبیح شروع کرده که منزه بداند خدا را از اینکه نمی‌تواند عده‌ای را  رزق بدهد و نیازمند کمک مردم است.

 

بسیاری از مشکلات نشأت‌گرفته از خدا ناباوری است

وی با بیان اینکه این تفکر بیشتر در قشر مرفه به وجود می‌آید، افزود: افرادی پندارهای غلطی دارند که چرا ما باید به کسانی انفاق کنیم که خداوند به آن‌ها انفاق نکرده، اما خداوند این سوره را با تسبیح شروع می‌کنم که بگوید منزه است و محتاج و ضعیف نیست.

عضو مجلس خبرگان پیش دادن خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات ما در خداباوری ما است، برترین اذکار خداباوری است، یعنی اگر خداباوری ما کامل شد گناه نمی‌کنیم و اگر کامل نشد به‌صورت ریزشی سقوط می‌کنیم.

 

مشکل ما در باور نداشتن صفات خداست نه باورمندی خدا

همچنین آیت‌الله علم‌الهدی در سومین روز تفسیر سوره حدید، با بیان اینکه مطالب گفته‌شده در روزهای گذشته مسائل مقدماتی تفسیر سوره حدید بود، گفت: سوره حدید پنجاه و هفتمین سوره قرآن است که نزول آن برحسب روایات عامه و اهل سنت بعد از سوره زلزال بوده است.

وی با بیان اینکه وقوع سوره حدید بین سوره واقعه و مجادله بوده، افزود: این سوره به اجماع تمام مفسرین مدنی است، یعنی در مدینه نازل‌شده است و هیچ‌کدام از آیات آن در مکه نبوده است.

پیشنهاد ویژه :   پارسا نیوز: آسمان کرمان تیره و تار شد/ اخطار به بیماران و گروه های آسیب پذیر - پارسا | اخبار ایران و جهان

امام‌جمعه مشهد با اشاره به اینکه رابطه سوره حدید با واقعه هم از نظر محتوا و هم از نظر لفظ است، تصریح کرد: سور قرآن به چهار دسته تقسیم می‌شود، اولین دسته سور دوال یعنی سوره‌های طولانی مثل بقره و آل‌عمران، دسته دوم مِعین یعنی سوره‌هایی که تعداد آیات آن حدود ۱۰۰ آیه است، دسته سوم مثانی یعنی سوره‌هایی که تا هشتاد آیه دارند و دسته چهارم مفصلات که ۶۸ سوره قرآن را شامل می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به روایتی از پیامبر که قرآن را کتاب جامع و کاملی معرفی می‌کنند، گفت: در روایتی پیامبر اکرم(ص) فرموده قرآن جامع تمام کتاب‌های آسمانی گذشته بوده که خداوند سوره‌های دوال آن را به‌جای تورات ، سوره‌های معین را به‌جای انجیل، سوره‌های مثانی را به‌جای زبور داوود و سوره‌های مفصلات را به‌جای سایر کتب آسمانی نازل کرده است.

 

روایات پیامبر، مبانی اعتقادی ما را تشکیل می‌دهد

وی ادامه داد: در عمق روایت پیامبر به اصلی می‌رسیم که مبانی اعتقادی ما را تشکیل می‌دهد و آن، این مسأله است که کتاب‌های آسمانی گذشته ما تبدیل و تحریف کرده است، یعنی آنچه در تورات تحریف‌نشده، همان مطالب سوره بقره بوده که همان موضوع تاریخ یهود است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه سوره حدید جزو سور مفصلات است و با سوره واقعه از حیث محتوا و لفظ ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: سوره واقعه از معاد، دوزخ و بهشت، مسائل مرگ و کیفیت زنده شدن مرده می‌گوید و سوره حدید نحوه چگونگی زندگی کردن در این دنیا را بیان می‌کنم که به آن سرنوشت نهایی برسیم.

وی با بیان اینکه سوره حدید در قرآن چگونه زندگی کردن در جاده زندگی بیان‌شده است، گفت: ما در این دنیا مسافر هستیم و باید به نقطه‌ای برسیم که خانه ما آنجا بوده و برای همین برای ما مهم است که چگونه در جاده دنیا رانندگی کنیم که سریع‌تر و سالم‌تر به مقصد برسیم که سالم‌تر باشیم، انسان‌ها از مادر که متولد می‌شوند، مانند آبی هستند که جریان پیدا می‌کنند و مسیری که به دریا می‌خواهد بریزد و آرام بگیرد، مسیر زندگی ما را تشکیل می‌دهد.

امام‌جمعه مشهد با اشاره به ارتباط لفظی سوره حدید با سوره واقعه گفت: آخرین آیه سوره واقعه به همه موجودات می‌گوید که خداوند را تسبیح کنند و خداوند در اول سوره حدید می‌گوید، آنچه در آسمان‌ها و زمین است، خداوند را تسبیح می کنند.

وی گفت: روزی از امام سجاد(ع) پرسیدند که توحید چیست؟ ایشان فرمودند، خداوند می‌دانست در آخرالزمان مردمی هستند که اهل تحقیق و پژوهش هستند و از قرآن برداشت‌های قوی دارند و برای همین اگر کسی در ۶ آیه ابتدایی سوره حدید و آیات سوره توحید تعمق کند، به توحید می‌رسد و توحید را درک می‌کنم.

پیشنهاد ویژه :   پارسا نیوز: محور اصلی کار دولت من رفع بیکاری و مساله اشتغال است/ باید روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ما با کرامت همراه باشد - پارسا | پایگاه خبری

 

مشکل ما در خداباوری است

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: مشکل ما در خداباوری باور کردن خدا نیست، چراکه اینکه در همه دنیا خدا وجود دارد، همه باور دارند و در اصل وجود خدا هیچ شکی نیست، اما در دنیا مشرک وجود دارد، یعنی در باورمندی صفات خدا مشرک وجود دارد، مشکل ما در باور نداشتن صفات خداست، اینکه وقتی می‌گوییم خداوند رزاق است چقدر به این کلام معتقدیم و عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در شش آیه ابتدایی سوره حدید باورمندی صفات خداوند موردتوجه قرار گرفته است، گفت: قرآن کتابی است که همه مشکلات ما را حل می‌کنم و در همه مسائل به ما یاد داده است که حتی اگر در گیر توطئه‌ها شویم راه فرار از گرفتاری‌ها را آموزش می‌دهد.

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه ظاهر قرآن یک حجت است، ادامه داد:ما  می‌توانیم قرآن را بخوانیم و مبانی صحیح دینی و اعتقادی را از آن برداشت کنیم، با روایات تطبیق دهیم، یعنی برداشت ما از این آیات روشنگر نسبت به اصل توحید  هم از نظر عمل، عقیده، اندیشه، فکر پایبند باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در ۶ آیه حدید و چهار آیه آخر سوره حشر، اسم اعظم خداست و اگر آن‌ها را باهم بخوانید می‌توانید ضروری خود را بگویید.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه در مورد سوره حدید چهار روایت نقل‌شده است، گفت: مرحوم صدوق از شخصی نقل می‌کنم که هر فردی در نماز واجب سوره حدید و مجادله را بخواند، خداوند در دنیا او را عذاب نمی‌کند و خود، اهل وی و خانواده‌اش هیچ بدی را نمی‌بیند و در بدنش عیب مشخصی ظاهر نخواهد شد؛ در روایت دوم در مجمع‌البیان نقل‌شده است که هر فردی قبل از خواب «مسبحات» که هشت سوره است را بخواند از دنیا نمی‌رود تا خدمت امام زمان برسد و تا قبل از مرگ او را درک می‌کند.

امام‌جمعه مشهد با اشاره به اینکه دو روایت دیگر  از پیامبر است، گفت: در روایت آمده است که هرکسی این سوره را بخواند، حقی به خدا پیدا می‌کند که دچار عذاب در قیامت نشود و اگر کسی به این سوره مداومت کند، خداوند نعمت‌های بهشت را به او می‌رساند و اگر کسی این سوره را مرتب بخواند و در زندان در گیر است، راه خروج و نجات از زندان برایش آسان می‌شود‌ ولو اینکه بر اساس جنایتی به زندان رفته باشد.

علم‌الهدی در پایان خاطرنشان کرد: در روایت چهارم به نقل از پیامبر آمده است که اگر فردی سوره حدید را بخواند و در جنگ وارد شود  و این سوره را به گردن خود معلق کند، نه تیر و نه ترکشی به او برخورد می‌کنم و دلش در جنگ کردن محکم می‌شود و همچنین هر فردی که با آهن سروکار دارد اگر سوره حدید را به‌صورت مداوم بخواند، حادثه‌ای پیش نمی‌آید که برایش درد بیاورد‌.

انتهای پیام/ن