پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد

اصفهان بیدار – عبدالله عبداللهی: راجع بهگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را باید جزو یکی از مهمترین اتفاقات و تحولات سیاسی راجع به انقلاب اسلامی پس از رحلت امام خمینی(ره) به شمار آورد. آن مرحوم بدون تردید از  شخصیت‌های بسیار مؤثر راجع به انقلاب اسلامی است که از آغازین روزهای نهضت، صمیمانه به یاری امام شتافت و راجع به راه پیروزی و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی سختی‌ها و رنج‌های فراوانی را تحمل کرد. او راجع به دوران مبارزه با رژیم پهلوی طعم تلخ زندان‌های مکرر و شکنجه‌های طاقت‌فرسا را چشید اما راجع به یاری و همراهی امام(ره) تردید به خود راه نداد و دست از مبارزه نکشید و راجع به عین حال بنا به شهادت رهبر معظم انقلاب اسلامی از مبارزان جبهه انقلاب و خانواده‌های آنان نیز دستگیری و حمایت می‌کرد.

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد 1395102119385680896701810 1395102119385680896701810

 تصویری معروف از آیت‌الله هاشمی راجع به زندان ساواک/برخی مورخان می‌گویند اسفندماه ۴۳ راجع به روزهایی که هنوز شکنجه عمومی نشده بود، شیخ اکبر سخت‌ترین شکنجه‌های دوران مبارزاتش را تجربه کرد. شکنجه‌ای که جای جای بدنش را مجروح کرد و او را با پایی شکسته و عفونی راهی بیمارستان. پس از آزادی از زندان به همان راه پیشین رفت و طعم چندین زندان دیگر را هم چشید.

وصف‌های شنیدنی از استقامت‌هایش راجع به زندان وجود دارد؛‌ حسین شریعتمداری از مهمترین و سرسخت‌ترین منتقدان دوران پایانی زندگی ایشان، راجع به توصیف یکی از این مقاومت‌ها می‌گوید: “یک بار راجع به اتاق بازجویی خودم را به بیهوشی زده بودم تا ماموران شکنجه دست از سرم بردارند. راجع به آن حال متوجه شدم آقای هاشمی رفسنجانی را به اتاق شکنجه آوردند. ایشان را قبلاً راجع به جلسات دیده بودم و می‌شناختم. ازغندی، شکنجه‌گر معروف، دستگاه فرنچ (وسیله‌ای که دور گردن قرار می‌گرفت و با پیچاندن پیچ، هر لحظه محکم‌تر می‌شد و راه ارزو را می‌بست) را دور گردن آقای هاشمی قرار داد و آن را پیچاند. من از شالوده چشم شاهد صحنه بودم. ازغندی به حدی فرنچ را پیچاند که آقای هاشمی راجع بهحال خفه شدن بود. همزمان با این شکنجه، ازغندی فحاشی هم می‌کرد. بعد گفت: تو چرا برای خمینی تبلیغ می‌کنی. ازغندی راجع به حالی که باز هم فرنچ را محکم می‌کرد به هاشمی گفت: دیگر از این کارها نکن و بعد از لحظاتی فرنچ را باز کرد. به محض اینکه فرنچ باز شد، آقای هاشمی گفت: «باز هم از این کارها می‌کنم.» این رفتار هاشمی برای من خیلی روحیه‌بخش بود.”

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد 1395102119432534096702010 1395102119432534096702010

تصویری از حسین شریعتمداری راجع به زندان ساواک/ او از منتقدان سرسخت بسیاری از کاردانی‌های آیت‌الله هاشمی راجع به دوران ریاست‌جمهوری و پس از آن است؛ با این حال رویت و روایت‌های او از مقاومت‌های آیت‌الله راجع به زندان ساواک خواندنی است

او همواره راجع به متن کاردانی، یک بازیگر بسیار مهم و کم نظیر بود؛ حضور دائمی‌اش راجع به مرکز میدان کاردانی و اثرگذاری کم و بیش اما مداوم او، از آیت‌الله شخصیت کم‌نظیری ساخته است. بسیاری از کارشناسان و مردم او را به مرد پیچیده حوزه کاردانی می‌شناسند؛ راجع به واقع او به اندازه خود کاردانی، پیچیده بود و همین پیچیدگی و بعضاً پارادوکسیکال بودن کاردانی‌ورزی‌اش سبب شده که راجع بهگذشت او با ابهام بسیاری از صاحب‌نظران و مردم برای ارائه یک مفهوم مشترک و اجماعی از او توام باشد. سیطره‌ی این «عدم قطعیت» از همان شب اول راجع بهگذشت ایشان راجع به شبکه‌های اجتماعی و بعضی رسانه‌ها واضح و روشن است.

فی‌الحال مهمترین پرسش پیش روی ناظران آن است که تصویریّت آیت‌الله هاشمی کدام است؟ بویژه آنکه او راجع به دسته‌بندی‌های موجود راجع به امر سیاسی نقل‌مکان‌های قابل توجهی داشته است. روزگاری یک شخصیت راجع بهجه اول راجع به جناح راست به شمار می‌رفته و سالهای سال و بویژه پس از دوم خرداد ۷۶ آماج هجمه‌های گروه موسوم به اصلاح‌طلبان بود، اما مدتی بعد جزو مشایخ و مراجع آنها شده است. ضدانقلاب راجع به برهه‌های بسیاری شب و روز به او به مثابه یک نماد غیرقابل کتمان برای انقلاب اسلامی تاخته و حتی حکم بازداشتش را هم صاراجع به کرده، اما راجع به برهه‌ای دیگر به پوشش مبلغانه مواضع او همت گماشته‌ است. از یک سو می‌گوید عشقش آیت‌الله خامنه‌ای است و هیچ دو نفری راجع به شالوده آسمان ایران نزدیک‌تر از آن دو به یکدیگر نیستند و او راجع به نهایت مطیع ایشان است، اما از دیگر سو اختلاف‌نظرهای بعضاً آشکار و با حرارت‌اش با رهبر انقلاب، غیرقابل انکار است.

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد 1395102120302073796702510 1395102120302073796702510

آیت‌الله هاشمی سرلیست جناح راست راجع به انتخابات مجلس ششم/او روزگاری یک چهره محوری راجع به جناح راست بود؛ اردوگاه سیاسی او بعدها دچار بی ثبات کردن اساسی شد

این زوایای متقابل و ظواهر پارادوکسیکال، تحلیل‌ها و نتیجتاً ارائه یک تفسیر قطعی راجع بهباره ایشان را برای بسیاری دچار مشکل کرده است. او نهایتاً متعلق به کدام جریان سیاسی است؟ تبلیغ رسانه‌های معارض نظام از بعضی مواضع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ بویژه آنکه همین سال گذشته بی‌بی‌سی فارسی به نوعی لیست انتخاباتی تنظیم شده با آیت‌الله برای خبرگان را هم تبلیغ و ترویج و برای رای نیاوردن رقبایش جد و جهد کرده است. میزانسن ارتباط او با ضدانقلاب را چگونه می‌توان ترسیم کرد و چه قضاوتی راجع بهباره آن می‌توان کرد؟ و نهایتاً آنکه داستان اختلاف‌نظر‌های او با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، با چه تحلیلی می‌تواند رمزگشایی شود؟

رازگشایی از این سوالات از طریق معنابخشی به وقایع مذکور، می‌تواند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را “همانگونه که بود” راجع به دسترس افکار عمومی قرار دهد و سرگشتگی‌ها را بزداید. پاسخ به این سوالات کلان‌ترین مسئله‌ای که حل می‌کند این است که آیا ضدانقلاب از آیت‌الله چیزی به ارث می‌برد؟

۱- راجع به پدیدارشناسی جابجایی‌های آیت‌الله هاشمی راجع به دسته‌بندی‌های سیاسی، نزاع بر سر دو گونه «معنابخشی»ست؛ دسته‌ی اول این جابجایی‌ها را دلالتی روشن بر یک «دگردیسی فکری» برای آیت‌الله معنا می‌کند و دسته دوم فارغ از محتوای تفسیرش از این جابجایی‌ها، مهمترین مدعایش رد ادعای دسته اول است.

توضیح بیشتر سوال اینکه مرد همیشه اماده راجع به صحنه کاردانی ایران، پس از گذران دوران حشمت و جلال ریاست‌جمهوری که با جمله معروف “هیچ کس برای من هاشمی نمی‌شود” رهبر معظم انقلاب پایان یافته بود، راجع به دوران دوم خرداد شدیداً منکوب و متهم می‌شود؛ تا جایی که روزنامه صبح امروز با مدیریت سعید حجاریان، دوران دستگاه اجراداری او را دوره‌ی «هر ۴۰ روز یک قتل مشکوک سیاسی» توصیف می‌کند. اکبر گنجی، قلم به دست آن روزهای اصلاح‌طلبان هم راجع به کتاب مشهور «عالیجناب سرخپوش» که با  حمایت‌های دستگاه اجرا اصلاحات روانه‌ی بازار و کتابخانه‌های سراسر کشور می‌شد، می‌نویسد:”هاشمی که انتقادات برخی از مطبوعات را برنمی‌تافت، چگونه اقدامات مهم‌ترین وزارتخانه‌ی خود(وزارت اطلاعات) را نادیده می‌گرفت… ولی همین امر کار دستش داد و منجر به ده‌ها قتل شد.”. “خشونت‌ورزان و جنایتکاران عرصه‌ی کاردانی راجع به دوره‌ی هاشمی، بدون دغدغه‌ی خاطر و ترس از مکافات دست به جنایات می‌زدند.”

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد 139510212143404496702810 139510212143404496702810

نمونه‌ای از مطالب منراجع بهج راجع به کتاب عالیجناب سرخ پوش نوشته اکبر گنجی از فعالان دوم‌خردادی آن روز/ این کتاب با حمایت وزارت ارشاد دستگاه اجرا دوم خرداد روانه بازار و کتابخانه‌ها شده بود

اما همین آیت‌الله هاشمی با همان جریان دوم خرداد سالها بعد موتلف می‌شوند و بویژه راجع به انتخابات‌ مختلف پیوندهای محکمی با یکدیگر برقرار می‌کنند.

برخی بویژه راجع به جناح موسوم به اصلاح‌طلبان، گذر از آن «تخاصم» به این «تفاهم» را ناشی از «دگردیسی فکری» آیت‌الله و بی ثبات کردن مبنای نگرش او به جهان و کاردانی و ماسوای آن تفسیر و تاویل می‌کنند. بویژه با توجه به ریشه‌کردن سکولاریزم راجع به جریان دوم خرداد، شبهه‌ای ظهور می‌کند مبنی بر اینکه آیت‌الله آگاهانه از مبانی دینی به مبانی سکولار بی ثبات کردن فاز داده است.

مهمترین معارض این تفسیر، شخص آیت‌الله است. اساساً آقای هاشمی خود را فارغ از هرگونه دسته‌بندی و جناح‌بندی‌های سیاسی می‌داند و تلویحاً می‌گوید او خودش است و نه چیز دیگر. او راجع به گفت‌وگویی که خرداد سال ۹۴ با خبرگزاری ایسنا داشته، راجع بهباره این تطورات می‌گوید که خصلت اعتدالی خود راجع به عرصه کاردانی را از «قرآن» گرفته و با مطالعه به این نظر و عقیده رسیده است. آیت‌الله هاشمی تاکید می‌کند: “اگر می‌بینید بعضی‌ها که قبلاً با من موافق نبودند و حالا همراه شده‌اند، من عوض نشده‌ام، بلکه آنها عوض شدند. زمانی افراط کردند و ضررهایش را دیدند. راجع به جلسات خود هم بحث کردند و فهمیدند که عملکرد آنها اشتباه داشت. اکثراً اعتراف به اشتباه کرده‌اند.”(لینک گفتگوی آیت‌الله هاشمی با ایسنا)

به طور کلی موافقان بی ثبات کردن مبنای آیت‌الله هاشمی هیچ علامت نظری و شفاهی از ایشان برای ارجاع تفسیر خود ندارند و صرفاً تطورات عملی او را مبنای تحلیل قرار می‌دهند. اما راجع به بین منتقدان کاردانی‌ورزی دوران پایانی آیت‌الله هاشمی صاحب‌نظران قابل توجهی هستند که علیرغم انتقاد به آن رفتارها، اما آن را به هیچ روی ناشی از تحول فکری تحلیل نمی‌کنند.

ظهور پدیده احمدی‌نژاد راجع به سال ۸۴  مهمترین عنصر رمزگشا راجع به این دست تحلیل‌هاست که به نظر می‌رسد با راجع به نظر پنداشتن جهات گوناگون، به صواب نزدیک‌تر است.  به میدان آمدن احمدی‌نژاد راجع به عرصه کاردانی، نقطه آغاز پیوند سیاسی آیت‌الله هاشمی با جریان موسوم به دوم خرداد بوده است. راجع به یک سوی این ائتلاف، آیت‌الله هاشمی است که مهمترین هدفش جبران پایگاه اجتماعی آسیب دیده راجع به سال ۸۴ و بازگشت مجدد به سطح بالای قراجع بهت اجرایی است و راجع به دیگر سو، جریان دوم خرداد قرار دارد که برای کسب یک نقطه اتکای مطمئن راجع به هسته مرکزی جمهوری اسلامی نیازمند شخصیتی با اعتبار و سابقه آیت‌الله است. لذا این پیوند با انگیزه‌های «عملگرایانه» برقرار می‌شود و ردی از انگیزه‌ها و تحولات فکری و اندیشه‌ای از هیچ طرف راجع به آن وجود ندارد.

به بیان دیگر، سخن بر سر این نیست که مواضع سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بی ثبات کردن نکرده؛ بلکه این چرخش روشن است،‌ اما بحث بر سر این است که این گردش‌، «مبناگرایانه» و راجع به نتیجه تحولات فکری است یا اصطلاحاً «پراگماتیستی» و عملگرایانه و با انگیزه تبا حرارتد قوا برای بازگشت مجدد به سطح بالای قراجع بهت؟ آنچنان که گفته شد، دلالت‌های متقن و علامت‌های روشن، حالت دوم را تثبیت می‌کند.

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد 1395102121023364896702610 1395102121023364896702610

احمدی‌نژاد راجع به انتخابات ریاست‌ جمهوری ۸۴ با پیروزی بر آیت‌الله هاشمی رئیس‌جمهور شد؛ این برهه سرآغاز مهمی برای پیوند خوردن عملگرایانه آیت‌الله و گروه موسوم به اصلاح‌طلبان است

۲- پوشش برخی مواضع آیت‌الله هاشمی با رسانه‌های بیگانه و جبهه معارض راجع به سالهای اخیر روشن است. بویژه آنکه این جریان احتمال می‌داد می‌تواند قطب برخلاف طلب نیرومندی راجع به مقابل بالاترین شخصیت مذهبی و سیاسی راجع به جمهوری اسلامی مستقر کند. راجع به غالب تحلیل‌ها و مطالبی که رسانه‌های مذکور راجع بهباره آیت‌الله هاشمی منتشر کرده‌اند، علاقه به تاسیس و تقویت این دوقطبی محرز است. همین مسئله موجب شده بود راجع به مواردی، آیت‌الله از جانب برخی دلسوزان و وفاداران به انقلاب مورد نصیحت قرار بگیرد؛ اما مهمتر از آنچه رسانه‌های اپوزیسیون و اروپای راجع به این باره علاقه داشته‌اند که رخ بدهد، آنچیزی است که نهایت کار راجع به نفس‌الامر ماجرا رخ داد.  بی‌بی‌سی فارسی را می‌توان مهمترین پایگاه رسانه‌ای ضدانقلاب توصیف کرد که با بودجه و پشتیبانی‌های مهم و چندجانبه‌ای که از دستگاه های امنیتی انگلیس و حتی آمریکا می‌شود برای خود شان «مرکزیت» و «محوریت» راجع به این جریان دست و پا کرده است. یکی از آخرین مقالات بی‌بی‌سی فارسی راجع بهباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نمایانگر برداشت واپسین ضدانقلاب از ایشان است. تیتر این مقاله به خوبی پاسخ به همه سوالات راجع به این حوزه است:”نباید هاشمی را با حرارت گرفت”

بی‌بی‌سی راجع به این مقاله خود که پس از انتخابات چند ماه پیش رئیس مجلس خبرگان رهبری نوشته و چند ساعت بعد از ارتحال آیت‌الله نیز بازنشر داده شد، ضمن ارائه تصویری از پایگاه سیاسی و اجتماعی آیت‌الله هاشمی، به طور ضمنی به هم‌کیشان خود توصیه کرد که امیدی به آیت‌الله برای پیشبرد اهداف معارضان انقلاب اسلامی راجع به ایران نداشته باشند.

بی‌بی سی، دلبستگی ضدانقلاب به هاشمی برای ایجاد بی ثبات کردنات مورد پسند آنان راجع به ایران را تقبیح می‌کند و می‌نویسد: “افسانه هاشمی امروز تجلّی رویای تحقق نیافته همان قراجع بهتی است که قرار بود راجع به پی اعتراضات سال ۸۸، مجلس خبرگان را روراجع بهروی آیت‌الله خامنه‌ای قرار دهد.”

این بالاترً آخرین نوشته مهم همراه با جمع‌بندی یک رسانه ضدانقلاب، قبل از ارتحال آیت‌الله هاشمی است. بی‌بی‌سی راجع به پایان نوشته خود پا را فراتر گذاشته و تلویحاً می‌نویسد که برای پیشبرد اهداف تقابلی علیه انقلاب اسلامی حتی به مرگ آیت‌الله هاشمی هم نباید دلخوش بود: “شاید کتاب‌های پرحجم خاطرات هاشمی رفسنجانی یک فصل نانوشته دارد، فصلی راجع بهباره زندگی پس از مرگ او، مرگی که دیگر شاید اثری راجع به حیات سیاسی و اجتماعی ایران نداشته باشد.”

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد 1395102116150721796678910 1395102116150721796678910

مقاله معروف بی‌بی‌سی راجع بهباره آیت‌الله هاشمی/بی‌بی‌سی راجع به این مقاله که آخرین مقاله مهمش راجع بهباره آیت‌الله، پیش از راجع بهگذشت ایشان، است تلویحاً به اپوزیسیون جمهوری اسلامی توصیه می‌کند که برای تحقق اهدافشان
به آقای هاشمی دل نبندند

۳- تحلیل مناسب راجع بهباره اختلاف‌نظرهای جناب هاشمی رفسنجانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، هم نیازمند گزینش میان دو معنای متقابل و متخاصم است. دسته اول تحلیلها، تفاوت اجتهادها را دلالتی بر اختلاف‌نظر مبنایی آیت‌الله با رهبر انقلاب می‌داند و علامت‌ای بر قائل نبودن رئیس فقید مجمع تشخیص مصلح و صفات نظام به مشروعیت تام و تمام سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای برای حضور راجع به جایگاه رهبری. این تفسیر محبوب اپوزیسیون و ضدانقلاب هم هست که ذیل مقالات و گزارش‌های بسیاری سعی کرده‌اند چنین نتیجه‌گیری‌ای راجع به ذهن مخاطبان بسازند. بویژه اینکه جریان مذکور طی سالهای اخیر راهبرد اصلی رسانه‌ای خود راجع به این حوزه را به تاسیس یک دوقطبی میان بیت‌ امام(ره) و بیت‌ رهبری نیز اختصاص داد و بنایش بر آن بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را یار وفادار و پیرو دائمی امام خمینی (ره) توصیف و راجع به قطب برخلاف طلبش آیت‌الله خامنه‌ای را بنشاند. جمع‌بندی مورد پسند رسانه‌های مذکور آن بود که تلقی شود آیت‌الله هاشمی برای حفظ و تداوم راه امام(ره)، با رهبر معظم انقلاب به اختلاف نظر رسیده و به همین دلیل هر از گاهی به صورت ضمنی و تلویحی با کاردانی‌های کلان این روزهای نظام برخلاف طلبت جدّی می‌کند.

بدین ترتیب از یک سو راجع به این مسئله که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مرید امام(ره) و مصرّ بر مشروعیت تام و تمام سیاسی و فقهی او بوده، شک و تردیدی روا داشته نمی‌شود اما راجع بهباره نسبت او با امام خامنه‌ای شبهه‌افکنی قابل قبول تلقی و یک رابطه علّی و یا موضوع و محمولی میان اختلاف‌نظر و عدم ارادت و اطاعت برقرار می‌شود.

اما مروری به زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد اختلاف نظرهای ایشان با امام(ره) اگر هم‌سنگ و هم‌تراز با برخی اختلا‌ف‌نظرهای او با رهبر فعلی انقلاب اسلامی نباشد، یقیناً عمق و میزانش از این دومی بیشتر هم هست.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از جمله مواردی است که آقای هاشمی حداقل تا مدتها نظری برخلاف طلب امام داشته است. او راجع به این باره با اشاره به اینکه اطاعت اولیه‌اش از امام راجع به موضوع لانه جاسوسی، اطاعت قلبی بوده و نظراً نمی‌توانسته آن را بفهمد، می‌گوید: “جاهایی بود که ایشان تصمیمی می‌پنداشتند و ما نمی‌فهمیدیم. بعد می‌دیدیم که حق با ایشان است. مرسوما وقتی ایشان چیزی می‌گفتند، ما قلبا اطاعت می‌کردیم…”(بی‌پرده با هاشمی رفسنجانی، قراجع بهت الله رحمانی، تهران، کیهان، ۱۳۸۲، چاپ دوم، صص ۴۲-۴۳)

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد 139308122337481313998974 139308122337481313998974

نمایی از تصویر لانه جاسوسی آمریکا با دانشجویان پیرو خط امام(ره)
این واقعه از جمله مواردی است که هاشمی می‌گوید نظراً با امام موافقتی نداشته و اطاعت اولیه‌اش از امام قلبی بوده است

اما مواردی هم هست که آیت‌الله هاشمی تا آخر عمر خویش موضع برخلاف طلبت خود با نظر امام را حفظ کرده است. ماجرای منع آیت‌الله بهشتی برای کاندیداتوری راجع به اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با امام(ره) از آن جمله است؛ آیت‌آلله هاشمی راجع به  گفت‌وگوی سال ۸۲ خود با قراجع بهت‌الله رحمانی که کتاب آن با عنوان “بی‌پرده با هاشمی” با انتشارات کیهان منتشر شده، می‌گوید: ” مثلا راجع به قضیه جلوگیری از نامزدی شهید بهشتی، ما خیلی برخلاف طلب بودیم، ولی آخر هم قانع نشدیم…هنوز فکر می‌کنیم که (تصمیم امام) اشتباه بود”

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد 1395102121515512496702910 1395102121515512496702910

تصویر جلد کتاب بی‌پرده با هاشمی رفسنجانی؛ آیت‌الله راجع به مصاحبه‌های خود با قراجع بهت‌الله رحمانی به موارد مهمی از اختلاف‌ دیدگاه‌های خود با امام خمینی(ره) اشاره کرده است

اتفاق مهمتر راجع به این زمینه به موضوع قائم مقامی آیت‌الله منتظری مربوط است. راجع به ماجرای این انتصاب با مجلس خبرگان وقت، آیت‌الله هاشمی برخلاف نظر امام خمینی(ره) عمل کرده است. آیت‌الله ری‌شهری راجع به خاطرات خود با عنوان «سنجه انصاف» راجع به این زمینه به نقل قولی از مرحوم آیت‎الله محمدی گیلانی ــ که راجع به آن زمان عضو فقهای شورای نگهبان بوده است ــ اشاره کرده است، که آن مرحوم راجع به سخنرانی خود راجع به تاریخ ۱۳۷۹٫۹٫۶ راجع به منزل آقای رازینی گفته است: یک روز قبل از مطرح شدن قائم‌مقامی آقای منتظری راجع به مجلس خبرگان (۲۵ تیر ۱۳۶۴) من ضمن تماس با دفتر امام کتباً از ایشان راجع بهخواست ملاقات کردم… امام اجازه دادند. خدمتشان رسیدم. گفتم: «فردا قرار است موضوع قائم‌مقامی آقای منتظری راجع به مجلس خبرگان مطرح شود. خواستم به عرضتان برسانم به آقای هاشمی [که راجع به آن موقع رئیس مجلس خبرگان بوده است] بگویید مطرح نشود. من به آقای منتظری ارادت دارم، خدمتشان راجع بهس خوانده‌ام، ایشان را عابد و زاهد می‌دانم، ولی این خصوصیات کافی نیست. او از عهده این کار برنمی‌آید…» امام گله‌های سوزانی از آقای منتظری را آغاز کرد که کجا چه کرده و کجا چه. اضافه نمودند: «احمد هم از او وکالت می‌کند. از منزل سیدمهدی هاشمی دست‌نویس‌های او را آورده‌اند. من دیده‌ام نامه‌های آقای منتظری از نوشته‌های مهدی هاشمی الهام گرفته. این را من برای ایشان نوشتم.»… عرض کردم: «بفرمایید که فردا ایشان به‌عنوان قائم‌مقام رهبری مطرح نشود». امام قراجع بهی فکر کرد و فرمود: «احمد نیست. شما زحمت بکشید و به آقای هاشمی بگویید بعد از ظهر من ایشان را ببینم». عرض کردم: «بله. اما به آقای هاشمی نفرمایید که من آمدم [و این جریان را به شما گفتم]. به هیچ‌کس نگویید. می‎ترسم مرا هم شمس‌آبادی کنند [که گروه مهدی هاشمی او را کشتند] یا مثل شیخ قنبر راجع به چاه بیندازند». این را که گفتم، امام خندید و سه بار فرمود: «خاطرت جمع باشد»… . رفتم خدمت آقای هاشمی و گفتم صبح خدمت امام رسیدم. کاری داشتم. فرمودند به آقای هاشمی بگویید که من ایشان را ببینم. پس از این ماجرا، روزی آقای هاشمی راجع به حضور جمعی گفت: «من بعدازظهر رفتم خدمت امام. امام فرمودند: «موضوع قائم‌مقامی آقای منتظری را فردا مطرح نکن.» گفتم: «چرا؟ ما راجع به اجلاسیه قبل به آقایان گفته‌ایم که ایشان را به‌عنوان قائم‌مقام مطرح کنیم.» فرمودند: «نه. یکی از دوستان آمده و چنین گفته… .» گفتم: «ما اظهار کرده‌ایم. نمی‌شود.» … فردای آن روز، آقای هاشمی موضوع قائم‌مقامی آقای منتظری را راجع به مجلس خبرگان مطرح کرد». ری‌شهری سپس اضافه می‌کند: «تأمل راجع به آنچه از آقای محمدی گیلانی نقل کردیم، نشان می‌دهد که امام راجع به مورد طرح قائم‌مقامی آقای منتظری راجع به مجلس خبرگان، راجع به مقابل کاری انجام‌شده قرار گرفته بود… . بی‌تردید اگر [اعضای مجلس] خبرگان نظر امام را می‌دانستند، آقای منتظری را به‌عنوان جانشین او تعیین نمی‌کردند». (ری‌شهری. سنجه انصاف. نشر دارالحدیث. تهران. صفحه ۱۶٫)

پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد پارسا نیوز: ضدانقلاب از هاشمی ارث نمی‌برد 139510211645438096689210 139510211645438096689210

آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله منتظری راجع به محضر امام خمینی(ره)
آیت‌الله محمدی گیلانی می‌گوید راجع بهباره انتخاب آقای منتظری به قائم مقامی رهبری، هاشمی کاملاً نظری برخلاف طلب امام داشته و علیرغم نهی امام، به آن عمل هم کرده است

موارد دیگری از این دست اختلاف‌نظرهای عمیق آیت‌الله هاشمی با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی وجود دارد که از جمله آنها به بحث ارتباط با آمریکا مربوط است و راجع به خاطرات آیت‌الله نیز به آن اشاره‌هایی شده است.

با راجع به نظر پنداشتن این اختلاف‌نظرها و با لحاظ این اصل موضوعه مورد اتفاق دوست و دشمن که “ارادت و تبعیت آیت‌الله هاشمی از امام خمینی و قائل بودن ایشان به مشروعیت تام و تمام سیاسی و فقهی امام(ره) تشکیک‌ناپذیر است”، مهمترین نتیجه‌گیری حاصل آن است که نمی‌توان اختلاف نظر میان دو شخصیت را به اختلاف بنیادی تحویل داد، بر مبنای آن موج‌سواری کرد و از این اختلاف‌نظرها عدم اعتقاد آقای هاشمی به آیت‌الله خامنه‌ای را نتیجه‌ گرفت.

بویژه آنکه ارادت به آیت‌الله خامنه‌ای و ضرورت اطاعت از ایشان، بارها راجع به سخنرانی‌های آیت‌الله هاشمی تکرار شده و راجع به این بین تعابیری همچون “عشق من آقای خامنه‌ای است” نیز به میان آمده است.

 

 

آیت‌الله خامنه‌ای نیز راجع به پیام تسلیت بسیار مهم خود که ساعتی پس از ارتحال آیت‌الله هاشمی منتشر شد نوشته‌اند که” اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت راجع به برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن راجع به بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به‌کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که راجع به سال‌های اخیر با شدت و با حرارتت راجع به پی بهره برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست راجع به محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.”

اتفاق جالب راجع به این بین آن است که آخرین سخنرانی آیت‌الله هاشمی نیز به موضوع تایید آیت‌الله خامنه‌ای اختصاص دارد. ایشان راجع به سخنرانی ۱۰ دی ۹۵ خود بار دیگر به توصیه امام برای جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای اشاره و راجع به وصف ایشان نکاتی را بیان می‌کنند.

 

آخرین سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی،۱۰ دی ۱۳۹۵/ ایشان راجع به این سخنرانی هم بار دیگر راجع به تایید آیت‌الله  خامنه‌ای با امام(ره) برای رهبری صحبت کرده و راجع به توصیف ایشان سخنانی مطرح می‌کنند

بنابراین اگر چه بسیاری از دوستان انقلاب دلشان برای هاشمی دهه‌های اول انقلاب بیشتر تنگ شده بود و بخصوص به یاد خطبه‌های ایشان، کام جان از یاد آن دوران شیرین می‌ساختند، اما راجع به مجموع، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی است که علیرغم اختلاف نظرها، حیات سیاسی خود را با مبارزه علیه رژیم پهلوی و راجع به خدمت نهضت انقلاب اسلامی آغاز کرد و تا آخر حیات خود نیز راجع بهون نظام ماند. موقعیت و مقامش او را همواره راجع به معرض طمع دشمنان انقلاب قرار داد، اما سرانجام همان شد که وصفش رفت؛ ضدانقلاب نهایتاً نه تنها از زنده‌ی او بلکه از ممات او هم قطع امید کرد. آیت‌الله با تمام فراز و فرودش از دنیا رخت بربست، اما هرکه از او ارث ببرد، یقیناً ضدانقلاب از او چیزی به ارث نخواهد برد.

انتهای پیام/ تسنیم