پارسا نیوز: یادداشت/ قاسم جعفری اهداف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تهیه‌کنندگان « سند ۲۰۳۰»

پارسا نیوز: یادداشت/ قاسم جعفری اهداف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تهیه‌کنندگان « سند ۲۰۳۰»

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه پارسا، قاسم جعفری طی یادداشتی در رابطه با سند ۲۰۳۰ به نوشت: انکار نمی‌کنم که برخی عزیزان متخصص حوزه آموزش از پنجره زیبای تخصص خود می‌نگرند اما بر کسی پوشیده نیست که تهیه کنندگان چنین سند مهمی که شعارشان تغییر کردن جهان است اهداف مختلف سیاسی فرهنگی اقتصادی اجتماعی و… را مد نظر داشته‌اند کما این که در مقدمه سند۲۰۳۰ ملی آمده است تدوین برنامه جهانی است و هدف گذاری کلان جهانی و خرد منطقه‌ای دارد. در مرحله بعد به تدوین راهبردهای خرد منطقه‌ای و راهبردهای اجرایی ملی توجه نشان داده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

« در رابطه با سند ۲۰۳۰ به چند محور باید توجه داشت

۱ – نگاه پارادایمی:

یعنی باید به منظومه فکری که در ورای تهیه تدوین و اجرای چنین محتوایی قرار دارد توجه کرد.

۲ – محتوای کلی و بندهای مختلف سند که نیاز به تدقیق و توضیح دارد. چون گاهی عبارات متشابه هستند و ممکن است مخاطب بومی را نیز خوش آید. مثلا بحث پشتیبانی از خانواده یا تساوی زن و مرد و صلح جهانی و نفی خشونت حرف‌های به ظاهر خوبی است اما در واقع مثلا تعریف خانواده در باختر یعنی زندگی دو انسان زیر یک سقف حال یک زن و مرد، دو مرد و یا دو زن فرقی نمی‌کند. کیفیت آموزش برای همه و مادام‌العمر عبارتی قشنگ و اتو کشیده است اما منظور از کیفیت چیست؟

انکار نمی‌کنم که برخی عزیزان متخصص حوزه آموزش از پنجره زیبای تخصص خود می‌نگرند اما بر کسی پوشیده نیست که تهیه کنندگان چنین سند مهمی که شعارشان تغییر کردن جهان است اهداف مختلف سیاسی فرهنگی اقتصادی اجتماعی و… را مد نظر داشته‌اند کما این که در مقدمه سند۲۰۳۰ ملی آمده است تدوین برنامه جهانی است و هدف گذاری کلان جهانی و خرد منطقه‌ای دارد. در مرحله بعد به تدوین راهبردهای خرد منطقه‌ای و راهبردهای اجرایی ملی توجه نشان داده است.

۳ – رفرنس‌ها و اسناد ارجاعی، به واقع در خیلی موارد به سایر اسناد سازمان‌های بین المللی مثل اعلان حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و.. ارجاع داده شده است. پس بدون اطلاع از آنها هرگونه طرفداری از سند به واقع خیانت است‌ مثلا سازمان یونسکو سالها پیش پروژه‌ای را در کشوری اجرا کرده است و اینک اعلام می‌کند ملاک ارزبابی من نتایج حاصله از فلان پروژه است که کلا برای ما مبهم است. پس اول باید آن پروژه را شناخت تا بعد بشود درباره اش قضاوت کرد.

۴ – ملاک‌ها و شاخص‌های نظارتی بر اجرای سند برابر نظر غربی‌ها بویژه ناظر به امنیت نظامی و غیر نظامی امریکا تنظیم شده و دیگران بر اساس آن در همه ابعاد قضاوت می شوند. یک نمونه از این اسناد آن چیزی است که تحت عنوان:  Thematic indicators to monitor the Education 2030 Agenda شاخص‌های اصلی رصد سند آموزشی ۲۰۳۰ که از سوی گروه فنی مربوطه ارائه شده است شاخص‌های آموزش‌، نرخ مشارکت در رشته های فنی حرفه‌ای، حضور کمی و نسبت زن و مرد در فرایند آموزش، نسبت روستایی و شهری، لزوم حضور کودکان در مهد کودک و غیره در این زیر سند لحاظ شده است. البته ملاحظات محتوایی زیادی هست مثل شهروند جهانی شدن ، حذف کلیشه های جنسیتی ، آموزش به زبان مادری ، تساوی زن و مرد، حذف کلیشه‌های دینی و مذهبی و… که در جای خود باید مورد مداقه قرار گیرد.

پیشنهاد ویژه :   سیاسی: باختر به دنبال افزایش اتحاد خود و ایجاد تفرقه در جهان اسلام است/ سعودی ها اسباب باختر برای عدم انسجام در جهان اسلام شدند - پارسا | پایگاه خبری

چند ملاحظه:

الف: در پاسخ مسوولان که مدعی‌اند حق شرط گذاشته‌اند، این واقعیت رخ می‌نماید که این یک اصل حقوقی است شرط خلاف مقتضای عقد باطل است. برای مثال نمی‌شود بیع را منوط به عدم تملک مبیع کرد؛ یعنی این که بگویید خانه را به شما می‌فروشم به شرط آن که مالک نشوید. در این جا هم شما نمی‌توانید بگویید من به این معاهده می‌پیوندم ولی اهداف اصلی آن را انجام نمی‌دهم. از طرفی حق تحفط در موارد ممکنه هم نمی‌تواند بیش از حد باشد و الا استثنای اکثر پیش خواهد آمد. این نکته را هم اضافه کنیم که آنان آن قدر فشار روانی رسانه‌ای وارد می‌کنند وبه بهانه‌های مختلف انواع مانع‌ها را اعمال خواهند کرد تا بالاخره همه چیز را بر اساس دیکته آنان بپذیرید.

ب: اینک هم اصل سند ۲۰۳۰ در ۱۷ موضوع ، هم ۱۶۹ هدف فرعی و شاخص‌های دستوری برای ارزیابی ( در حدود ۶۵۰ مورد ) و هم سند ملی تدوین شده دولت بر مبنای ۲۰۳۰ در دسترس است. شاید بشود گفت حق شرط گنجانده شده حالت تزیینی دارد و حد اکثر برای مصرف داخلی مفید است. اما در عالم واقع شما تعهد کرده‌اید بر مبنای الگوها و معیارهای همسان و تعاریف مقبول جامعه جهانی ( بخوانید امریکایی ) قضاوت شوید. خوب است چند مورد شکایت یونسکو از کشورها بر اساس سیدا ( کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان ) را مرور کنیم

– شکایت یونسکو از چین ۱۹۹۹ به دلیل غیر قانونی دانستن روسپیگری در آن کشور و تاکید بر عدم مجازات روسپی ها.و البته مشابه این شکایت از سایر کشورها.

– انتقاد از کشور بلاروس در سال ۲۰۰۰ به دلیل وجود کلیشه های جنسی چون روز مادر و موارد مشابه از سایر کشورها.

– انتقاد از کشور لوکزامبورگ به دلیل تصویر سازی مرد به عنوان سرپرست خانوار و زن به عنوان مادر و خانه دار و موارد مشابه .

– انتقاد از کشور لیبی ۱۹۹۴ در خصوص لزوم بازنگری در تفسیر قرآن در راستای مفاد این کنوانسیون.

– شکایت از چین ۱۹۹۹ ابراز نگرانی از تحفظی که امور فرقه ها یا فرامین مذهبی را از مفاد کنوانسیون معاف می دارد.

پیشنهاد ویژه :   پارسا نیوز: همه فرصت‌ها برای احمدی‌نژاد از دست رفته است/ آقای روحانی راه سختی در پیش دارد و اداره کردن مملکت با این اوضاع سخت است

– همینگونه انتقاد از خیلی کشورها به دلیل عدم قانونی دانستن سقط جنین .

– انتقاد از ازبکستان ۲۰۰۱ به دلیل عدم امکان دسترسی به وسایل مدرن پیشگیری از بارداری و عدم ترویج آموزش جنسی در دوران تحصیل اجباری

–  انتقاد به جمهوری چک برای ایجاد رشته تحصیلی خانه داری ۱۹۹۸ و موارد مشابه

– انتقاد به سنگاپور بابت وجود ارزش های آسیایی در خصوص خانواده ۲۰۰۱٫

-انتقاد به کشورهای متعدد بابت قانونی ندانستن همجنس بازی و…

آنان حتی تفکیک شغل زن و مرد را هم برنمی‌تابند. شما چگونه می‌خواهید به صرف بیان حق شرط شانه از بار تعهد خالی کنید؟

۳ – مشکل اساسی آن جاست که این سند در قالب کلمات و عباراتی ارائه شده که ذائقه نسلی را ظاهرا شیرین می‌کند. عدم خشونت تساوی جنسیتی، کیفیت آموزش، زبان مادری، اولویت آموزش اقشار و مناطق فقیر و…

ضرورت آن است که عده ای اول خود به کنه قضیه پی ببرند و بعد برای روشنگری گام بردارند.

چند نمونه :

– ذیل هدف ۵ سند آموزش آمده است ؛ ترویج مدارس چند زبانه و ادامه داده آغاز آموزش باید به زبان اول کودک یا زبان منزل باشد . معنایش آن است که فرضا در آذربایجان یا کردستان یا بلوچستان ایران بچه ها درس را با زبان خود شروع کنند و بعدها به عنوان زبان دوم پارسی را بیاموزند . نتیجه این کار در دراز مدت فاصله ستاندن از زبان پارسی و بالمآل فروپاشی نرم یک تمدن است .

– در شماره ۵ -۴ بند ۷ می گوید بازبینی کتب …عاری از هر گونه کلیشه جنسیتی باشند و در ترویج تساوی ، عدم تبعیض ، حقوق بشر و…موثر واقع شود.

از نظر آنان انفکاک مدارس به پسر و دختر ، انفکاک کلاس حتی میز و نیمکت کلاس درس، انفکاک استخر شنا، و بعضا انفکاک خوابگاه و امثال آن،کلیشه جنسیتی است.

در بخش ۷ – ۴ بند ۱ می‌گوید: …. حقوق بشر، تساوی جنسیتی… آموزش های جامع جنسی …، فراموش نکنیم تساوی جنسیتی در برابر عدالت جنسیتی که ما به آن معتقدیم یعنی هر گونه بهره کشی زن از جسم خود آزاد است و تن فروشی او یک شغل دارای احترام محسوب می‌شود.

طبق بند بالا و ناظر بر رفع خشونت، برخورد با زانی و زانیه که نص قرآن است ممنوع خواهد بود.

 فراموش نکنیم که دهه هفتاد با اجرای برنامه غیر هدفمند تنظیم خانواده دچار خطای استراتژیک خطر انقراض حرث و نسل شدیم ؛ ۵ سال پیش به ارشاد حرکت دادن، فلش حرکت تبدیل کرد اما طبق محتوا و متون این سند دوباره آرام و بی صدا به گونه ای غلیظ تر به آن برگشت کرده ایم .

نکته اسف بار آن که به گفته متخصصان ما در کشور واکسن های ۵ گانه‌ای را در راستای پیشگیری به اطفال و افراد طبق موعدهای پزشکی تزریق می کنیم که مواد اولیه ان عمدتا وارداتی است و آثار و شواهد جدی حاکی از عارضه عقیم سازی در این مواد است .

پیشنهاد ویژه :   پارسا نیوز: مناظره های انتخاباتی، نقطه درخشان کارنامه رسانه ملی / تحلیل شیطنت انتخاباتی رسانه های غربی

☆ در چنین سند مهمی حرف از امنیت غذایی زده می‌شود و لازمه آن گذاشتن بانک ژنوم کشور در اختیار کسانی است که می دانیم از این مساله سوء استفاده های دیگری خواهند کرد.

در این سند حرف از تنوع فرهنگی و مذهبی به میان آمده است . با این حساب در کنار اسلام و اقلیت های به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی بهائیت وهابیت و … را نیز باید پذیرفت.

۵ – فراموش نکنیم که دستاوردهای علمی و تجربی مغرب زمین و تعامل با دنیا و سازمان های بین المللی که قطعا جنبه های مفید فراوان هم دارند را نباید نادیده گرفت اما هویت مستقل فرهنگی و تراث تمدنی و ارزش های دینی و بومی یک ملت را هم باید حافظ و حارس بود.

سوال ما آن است چرا کشوری چون فرانسه و فنلاند و حتی امریکا با این استدلال که اسناد داخلی و ملی شان قوی تر از ۲۰۳۰ است از قرار اطلاع چنین سندی را نپذیرفته اند اما ما که اسناد واقعا قوی مثل «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» را داریم به راحتی از آن دست کشیدیم و تسلیم ضروری دیگران شدیم؟ !

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ۶ زیر نظام طراحی شده محصول تلاش صدها کارشناس خبره و کم بدیل آموزش و تربیت است که طی چندین سال بررسی و مداقه و جرح و تعدیل به نتیجه و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و مورد تایید و توشیح حرکت دادن قرار گرفته است. این سند به شرط وجود قصد در مجریان و نقشه راه اجرایی درست، هم متضمن کیفیت عالی است و هم متکفل کمیت اکثر؛ چرا که خود را متعهد به تامین حیات طیبه برای شهروندان می‌داند و این شدنی است بشرطها و شروطها.

ممکن پرسیده شود اگر ما سند ۲۰۳۰را امضا نکنیم چه اتفاقی می‌افتد. پاسخ حقیر به عنوان کسی که تا حدودی با فضای بین الملل آشنایی دارد آن است ما نمی‌توانیم با پاک کردن صورت مساله راه متفاوت از نظام بین الملل را برویم مگر آن که راه حل و الگوی قوی تر از آنچه آنان می اندیشند ارایه کنیم آنوقت به ناچار تسلیم می‌شوند و دست از اعمال فشارها بر می‌دارند اما اجرایی شدن این ادعا، قصد و همت و تلاش و عزم ملی و هم افزایی فراوان می طلبد. پس باید تصمیم بگیریم یا با هویت و تمدن مستقل باشیم که هزینه‌های مادی و معنوی دارد و یا چون دیگران تابع و تسلیم»

انتهای پیام/